爱国歌曲

还记得在念书时,每个星期一都会唱一唱国歌、州歌和爱国歌。。。
没想到现在,居然听到我家郑小弟在唱了!!
那几天一直听他碎碎念,又不知道他在念什么。一个晚上,郑爸爸居然叫道:“郑小弟的妈妈,你听你儿子在唱什么。。。”,随着就听到“demi negara yang tercinta......”
哇!我儿子居然会唱爱国歌噢。。。!!虽然咬字发音还不是很标准,但是还听的懂他在唱什么。。4岁的他,你还要求多高啊??看着的你们,还会不会唱这首歌?还记不记得这首爱国歌叫什么名?
我就为了他,特地上网找了这首歌的歌词。因为,我也不太记得了啊。。。。

《Setia》
Demi negara yang tercinta
Di curahkan bakti penuh setia
Demi raja yang disanjung tinggi
Kesetiaan tak berbelah bagi

Kepada pemimpin kepada rakyat
Khidmat diberi penuh taat
Sama bekerja sama berusaha
Setia berkhidmat untuk semua
Rela berkorban apa saja
Amanah bangsa tetap dijaga
Kami berikrar penuh setia
Untuk agama, bangsa dan negara

郑小弟知道我们会唱后就high了。每天都叫我们唱给他听。我在晒衣时,他就在我旁边唱,唱的大声可惜还不准(我还真怕ah guard叔叔会听到);带他去C4时,他边逛边唱,我还真不好意思啊!!

今天晚上,又听到另一个惊喜。。。
“。。。。sejiwa。。。。”
你们想起来了吗?对啦,就是。。。N年前电视打得很响,我还记得是4个不同种族的‘女生’唱的--Sejahtera Malaysia
我又再次为了郑小弟,上网找了歌词。因为,我自己哼到一半也忘了。。。

《Sejahtera Malaysia》
Puji dan syukur pada Ilahi
Anugerahnya tiada terhingga
Kedamaian kemakmuran
Malaysiaku bahagia
Dengan tekad untuk berjaya
Berbakti pada nusa dan bangsa
Kami junjung cita-cita luhur
Perpaduan seluruh negeri
( korus )
Seia sekata sehati sejiwa
Menghadapi cabaran
Kami sedia kami setia
Berkorban untuk negara
Bersemarak Malaysia tercinta
Kibarkan panji kebesarannya
Kami rela menjaga namamu
Sejahtera Malaysia

给他知道我们会唱这一首,不知道他又要我们陪他在哪里‘表演’了??
老实说,蛮安慰的。。除了唱国语歌之外,他也有说另一句国语,那就是“Warnakan yang sama/berbeza"。
我家小王子的国语进步了!!

1 comment:

  1. Amboi~~cerdiknya adik Thaddeus...
    teruskan usaha anda!

    p/s: pujian dari Cikgu Teo...

    ReplyDelete